söndag 12 maj 2013

Lokalnyheter :: Workshop

Här presenterar jag vad tisdagens workshop kommer att innehålla och vad vi kommer att arbeta med. Workshopen är indelad i tre delar som på olika sätt är utmaningar för lokalpressen. För att komma på br  grejer behöver vi vara kreativa, innovativa och ta med oss en bärbar dator för den som har tillgång.

Innehåll

Vilket innehåll vill vi se i lokalpressen? Granska innehållet på:
Skapa 1-3 scenarios där innehållet i tidningarna tar olika riktningar. Utgå t ex från begrepp som crowdsourcing och citizen journalism men också från hur artiklar ser ut i andra typer av tidningar, klubbtidningar, modemagasin, kvällstidingar. Var kreativa och skapa 1-3 trovärdiga scenarios där ni målar upp vad framtidens nyhet kan vara.

Reklam och marknadsföring

Hur skall bra reklam se ut i lokalnyheter som:
  • inte uppfattas som störande
  • som tar tillvara på det lokala 
  • som ger ett mervärde (jmf med reklam i modemagasin som ses som innehåll)
  • som drar in pengar och som helst bidrar till att öka läsningen
Titta på andra sammanhang som http://www.groupon.se/ eller denna artikel om integrated advertising :: http://techcrunch.com/2012/05/12/5-ways-native-monetization-is-changing-silicon-valley/

Skapa 1-3 scenarios för hur reklam anpassad för lokala sammanhang skulle kunna se ut. Ta också hänsyn till om det gäller mobilen, paddan , datorn osv.

Förpackning och aggregering

Vi är vana att läsa tidningen just som en papperstidning och på webben. Vi tar även del av nyheter via specifika appar. Hur kan ett nytt/alternativt sätt se ut? Spotify, Flipboard eller http://www.ongo.com/ erbjuder kanske ett frö till nya lösningar. När vi pratar om nyheter så kan det vara så många olika saker, om krig, odemokratiska val, nedskärningar barnomsorg etc. Långa och korta artiklar, bilder, video. Hur kan det förpackas på ett för mediet anpassat sätt?

Betalning

Hur skall vi betala för framtidens lokalnyheter? Genom prenumeration. Genom en pro-tjänst där vi får tillgång till fler funktioner. Per artikel. Helt reklamfinansierat. Sponsring av lokala företag. Eller kanske genom helt andra sätt att tänka. Hur betalar vi på gym, för bussen, osv. På något sätt måste tidningarna skapa intäktet. Kom med några förslag som ni tror fungerar och som skapar fler läsare, inte färre. Var kreativa.

Tänk till, var kreativa, testa Flipboard, Spotify, Ongo eller andra verktyg/tjänster och se hur det fungerar.

Genomförande 

Vi kommer jobba både enskilt och i grupp, både med papper och dator och förhoppningsvis komma fram till några olika scenarion som bidrar till en bättre förståelse för digitaliseringen av samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar