KursGuide

Mål och Syfte
Hur hamnade vi där vi är idag med Youtube-memes, Sociala Medier, iPads, cross media, Copyleft, Mobile First och så vidare. Listan på nya företeelser  som är ett resultat av digitaliseringen av samhället kan göras lång. Genom ett antal texter, seminarier och workshops tittar vi närmare på hur teknik, konst, medier och design har utvecklats och påverkat varandra under de senaste 100 åren samt hur vi kan förstå vår digitala samtid. Medieinformatik som ämne handlar om förståelsen för och design av digitala media för individ, organisation och samhälle. Det innebär att man inom ämnet å ena sidan studerar och söker ökad förståelse för digitala medier och å andra sidan fokuserar på designteori och metodik för att designa för dessa medier.

Genom en seminarieserie samt skrivande av en vetenskapligt förankrad artikel kommer vi utforska hur vi kan förstå vår samtid och dagens digitala medier.

Central i kursen är att läsa, diskutera och skriva vetenskapliga texter. Kursen är uppbyggd kring en seminarieserie som är obligatorisk, att skriva en artikel samt att reviewa andras. Syftet med detta är att skapa en ökad förståelse för medias historia, grundläggande digitala media-begrepp samt påverkan på samhället.

Litteraturseminarium
Varje vecka rymmer en till två  seminarier (se schema), ett med Tomas (baserat på ett antal artiklar) och ett med Birgitte och boken Medierna och moderniteten. Man förbereder sig genom att läsa igenom texten, förbereda frågor samt ett kort ställningstagande baserat på böcker och artiklar.

Inför seminariet, senast innan det startar, skall du svara på et frågor som ställts på bloggen (i formuläret). Följ helt enkelt instruktionerna i varje blogginlägg. Har man inte läst eller reflekterat över frågorna räknas det som ej deltagande på seminariet.

Väl på seminariet så arbetar vi på olika sätt igenom texten för att säkerställa att man förstått vad som lästs. Vi  går igenom medhavda frågor samt relaterat texterna till vad som händer inom digitala medieområdet idag. Det är viktigt att man faktiskt lyckas med denna relation eftersom en del av texterna kan vara svåra att ta till sig på egen hand. Seminariumet blir ett tillfälle att:
  • förstå det man inte förstått genom att tillsammans sätta sig in i texterna
  • diskutera det texterna tar upp och prata om hur man ser på det, vad det betyder idag, och hur det kan hjälpa en att förstå framtiden.
  • öka förståelsen för varför den digitala medievärlden ser ut som den gör
Till varje seminarium ser varje grupp till att ha minst en laptop. På så sätt kan vi föra anteckningar och fylla på diskussionen i ett delat dokument. Efter varje seminarium skall varje grupp ha besvarat eller genomfört seminariets uppgift.

Vad som kommer att hända är således följande. På tisdagar och torsdagar är du på seminarium. Till det seminariumet skall ni ha läst den text som anvisats samt formulerat två diskussionsfrågor/ämnen samt skrivit en kort reflektion/ställningstagande över ämnet. Seminarierna är obligatoriska och examinerande. Kursen innehåller 8 seminarier. Är man närvarande på färre än 6 seminarier kommer man få genomföra en kompletterande uppgift.

Artikel och Peer-review
En bit in i kursen skall du skriva en artikel som på något sätt handlar om MedieInformatik, alltså något som vi berört på kursen eller annat som rör ämnet. Artikeln bör således ha en koppling till någon form av digtialt media, media och kommunikationsvetenskap eller aktuellt närliggande område som du tycker är intressant och vill skriva om. Essän, som skall vara på ca 3000 ord, skall ha ett tydligt fokus, som du väljer i samråd med lärare. Essän kan röra följande områden (och här kommer en salig blandning):

Webbens påverkan på dagstidningar, mobiltelefonenens användning, blogg-fenomenet, facebook-som företagskanal, risker med digitalisering av samhället, förändrade vardagsbeteenden pga mobiler, video och remix culture, 3d som visualiseringsverktyg, datorns påverkan på designprocessen, musiklyssning och musikindustrin, creative common/Copyleft, Digitaliseringens effekt på filmindustrin, sociala medier roll för revolution, Participatory and Crowd Culture, Search Engine Optimization, E-handel och konvertering, Semantic Web, Mobile First, Responsive Web, Democracy & digital rights, SOPA/ACTA, Citizen journalism, Cyberactivism, Mobile Life, Locative Media, M-handel, Multimedia 2.0, cross media, transmedia, Social interaction, Reputation Management, Privacy/Integrity, Internet of Things, Augmented Reality och så vidare.

Detta är bara några förslag på ämnen. Artikeln är en möjlighet att sätta sig in i ett ämne som man är extra intresserad av och gå igenom den senaste forskningen och utveckling kring ämnet.
Artikeln skall baseras på vetenskaplig grund. Dvs, innehålla referenser till relevant relaterad forskning. Artikeln skall var underbyggd med minst tre vetenskapliga källor som stödjer ditt arbete och referenshanteringen skall följa Harward-modellen. Mer information om referenshantering hittar du på bibliotektets hemsida. Den 18 april har vi också bokat in biblioteket som kommer och håller workshop, se schemat. Då kör vi också en sök-workshop för att hjälpas åt att hitta artiklar.

I artikeluppgiften ingår också att ge konstruktiv och väl underbyggd feedback till någon av dina medstudenter. Feedbacken kommer du att ge genom så kallad double blind peer review. Vilket betyder att varken den som läser och ger feedback eller den som får feedback på sin artikel vet vem den andre är. Detta för att man skall få en så rättvis bedömning som möjligt. Varje student kommer att få tre essäer att ge feedback på. Detta innebär också att alla kommer att få tre reviewer på sin egen essä. Att ge feedback eller göra en review innebär att man läser och ger konstruktiva kommentarer/frågor/förslag om ca en A4-sida. Efter att ha erhållit reviewerna utvecklar författaren sin text och lämnar in en slutversion.

När artiklarna lämnats in diskuterar vi dem i grupper ungefär som man skulle göra på en mindre vetenskaplig konferens. Mer om den längre fram. De krav som ställs på artikeln kan kortfattat beskrivas som nedan men beskrivs mer utförligt i ett separat dokument som kommer att finnas på Disco::
  • Artikeln har läraren och klassen som sin målgrupp, du skriver till dem
  • Artikeln skall ta upp ett för kursen relevant och gärna aktuellt ämne 
  • Det är centralt att ämnet och sedan även essän är centralt avgränsat
  • Den skall bestå av ca 3000 ord
  • Den skall följa god typografisk sed (läsbarhet är centralt)
  • Artikeln skall vara välstrukturerad vad gäller innehåll
  • Artikeln skall ha en tydlig röd tråd och en trovärdig argumentation
  • Artikeln skall innehålla minst tre vetenskapliga källor oberoende källor som skall vara av god vetenskaplig kvalité
  • Du skall ge skriftlig och konstruktiv feedback på tre medstudenters artiklar
Följande gäller för själva inlämningen av uppgiften:
130426 10.00
Inlämning frågeställning. Det är ett krav att man diskuterat frågeställningen med någon av lärarna innan. Annars godkänns inte frågeställningen. Det går naturligtvis att ändra frågeställning.


130517 kl. 10.00
Inlämning av första versionen av artikeln. Denna version skickar jag alltså ut til 3 andra studenter som ger feedback på den. Observera att ditt dokument skall vara anonymt.
130522 kl. 20.00
Inlämning av samtliga reviews. Detaljerade instruktioner kommer

130527 kl. 12.00
Inlämning av den slutgiltliga versionen av artikeln. Observera att ditt dokument nu skall innehålla författarens namn och epostadress (lämna gärna in som pdf).

OBS! För att detta skall fungera på bra sätt måste alla inlämningstider hållas. Till detta kommer handledningstider där du kan diskutera frågor som rör din essä.

Föreläsningar
Kursen innehåller få egentliga föreläsningar utan vi fokuserar på seminarier samt genomgångar av kapitlen till kommande veckas seminarier.

Kurslitteratur:


Tomas bok behöver inte köpas:
Packer,Randall & Jordan, Ken (red.) (2002). Multimedia : from Wagner to virtual reality. [Expanded ed.]. New York: W. W. Norton. Ni hittar som skall läsas tills på tisdagarna på på Medieinformatik-bloggen. Den kommer att uppdateras löpande vilket meddelas via Disco.

Birgittes bok:

Thompson, John B. (1995, 2001) Medierna och Moderniteten, Daidalos. (Måste köpas, gör det nu, vilken upplaga det är spelar ingen roll)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar